Leerplan rijles
Voorwoord
Voorwoord
Stel je voor dat je in je auto stapt en naar een vriend of vriendin rijdt. Je rijdt weg vanuit een geparkeerde positie, gaat over een aantal kruispunten, haalt misschien wat fietsers in en parkeert dicht bij je plaats van bestemming. Alle handelingen die je hier uitvoert, worden in dit document beschreven. Het doel van dit document is om je een idee te geven, welke situaties je in het verkeer tegen kunt komen en hoe je ze kunt oplossen. We gebruiken dit document als leerplan op onze weg om van jou een veilige chauffeur te maken. De inhoudsopgave geeft, van boven naar beneden, in principe de opbouw en structuur van de rijopleiding weer. Lees voor elke rijles het corresponderende hoofdstuk / alinea zodat je je kunt voorbereiden, doe misschien zelf wat research en stel vragen. Op deze manier zijn de lessen ook veel efficiënter!
Samenvatting
Deel I gaat over voertuigbeheersing en wordt niet uitgebreid beschreven in dit document. Deel II gaat over rijden op rechte en bochtige wegen. Als je auto rijdt, kun je het zien als het rijden van kruispunt naar kruispunt. Deze rechte en bochtige wegen zijn de verbindingswegen tussen de kruispunten. Belangrijke vaardigheden hierbij zijn kijktechniek en positie op de weg. Deel III beschrijft de bijzondere manoeuvres kort. Deel IV gaat over verkeerssituaties. Hier worden de verschillende verkeerssituaties beschreven die je kunt tegenkomen (en moet oplossen) tijdens het autorijden. Belangrijke elementen in verkeerssituaties zijn: kijktechniek, voorrang, plaats op de weg en het geven van signalen / gebruik van de richtingaanwijzer.
Vorderingen
Vorderingen tijdens de rijopleiding worden bijgehouden in de vorderingenkaart. Deze kun je digitaal raadplegen middels de RijbewijsApp. Betekenis van de cijfers in de vorderingenkaart:
- Huiswerk volgende les.
- Motivatie en demonstratie volgende les.
- Instructeur zegt precies wat je moet doen (doe met mij mee).
- Instructeur helpt met steekwoorden (doe op aanwijzing).
- Instructeur helpt alleen als het nodig is (doe op minder aanwijzing).
- Instructeur zegt niks (doe zonder aanwijzing).
- De leerling kan dit onderdeel zelfstandig uitvoeren in iets gewijzigde omstandigheden.
- De leerling kan dit onderdeel uitvoeren in alle omstandigheden.
De cijfers geven in feite de mate van zelfstandigheid aan bij een leerling. Uiteraard moeten alle onderdelen zelfstandig uitgevoerd kunnen worden om te kunnen slagen voor een rij examen.
Deelnemen aan het verkeer
Gevaar en hinder
Het is niet toegestaan je zodanig te gedragen in het verkeer dat je gevaarlijke situaties veroorzaakt of kan veroorzaken. Ook is het niet toegestaan om andere weggebruikers onnodig te hinderen.
Let op: het is niet altijd mogelijk om door het verkeer te gaan zonder andere weggebruikers te hinderen. Bijvoorbeeld als je probeert in een klein straatje te parkeren, moeten bestuurders achter je wachten.
Aangepast gedrag
Je past je snelheid altijd aan de verkeerssituatie aan. Een automobilist die zijn gedrag goed aanpast, zal het overige verkeer niet onnodig hinderen en geen gevaar opleveren voor andere weggebruikers.
Let op: veel leerlingen interpreteren dit verkeerd en weigeren gewoon de auto te stoppen omdat ze denken hierdoor het overige verkeer te hinderen. Dat is dan ook wel zo, maar veiligheid is natuurlijk het belangrijkste! Vaak moet je gewoon even stoppen in het verkeer om de situatie veilig te kunnen oplossen.
Besluitvaardig gedrag
Voorspelbaarheid in gedrag van weggebruikers is wat het verkeer veilig maakt. Aarzelend gedrag in het verkeer moet zo veel mogelijk worden vermeden. Zonder reden voorrang geven of onnodig lang wachten op een kruispunt zijn voorbeelden van besluiteloos gedrag.
Download de pdf hier:
Download Manual (EN)
Download Handleiding (NL)
Autobesturing
Om veilig door het verkeer te kunnen rijden, moet de autobesturing geautomatiseerd worden.
Bekijk deel 1 : Voertuigbeheersing
Of neem direct contact op
Bel ons op
+31 6 307 433 90
Mail naar
info@fastlanedriving.nl
Meld je aan